Indledning
Dette køb reguleres af følgende standardvilkår for forbrugerkøb af varer via internettet. Følgende købsbetingelser gælder for nethandel på nordickitchenandpastry.dk og er rettet mod private kunder over 18 år, som er bosat i Danmark. Forbrugerkøb over internettet er hovedsageligt underlagt aftaleloven, forbrugerkøbeloven, markedsføringsloven, reglerne om fortrydelsesret og returret samt e-handelsloven. Disse love giver forbrugeren ufravigelige rettigheder. Lovteksten kan findes på www.forbrug.dk. Betingelserne i denne aftale er ikke en begrænsning af dine lovbestemte rettigheder, men fastlægger parternes væsentligste rettigheder og forpligtelser i forbindelse med et køb.
Om virksomheden og parterne
Hjemmesiden ejes af Söders gourmet HB, Stenhuggarvägen 4Å, 132 38 Saltsjö-Boo, Sverige, SE969724921801 (“Sælger”, “vi”, “os”). Et onlinekøb på hjemmesiden bliver bindende, når det er blevet bekræftet af både sælger og den person, der i bestillingen er angivet som køber (“køber”, “du”, “dig” eller “din”).
Danske virksomhedsoplysninger:
Söders gourmet HB
Stenhuggarvägen 4Å
132 38 Saltsjö-Boo
Sverige
SE969724921801
info@nordickitchenandpastry.dk
+46(0)87919300
(Vores mulighed for at besvare på dansk er begrænset, så vi foretrækker om muligt kommunikation på engelsk.)
Aftalet
Aftalen består af disse salgsbetingelser, oplysningerne i bestillingsløsningen og eventuelt separat aftalte vilkår. I tilfælde af modstrid mellem oplysningerne har det, der specifikt er aftalt mellem sælger og køber, forrang, forudsat at det ikke strider mod ufravigelig lovgivning. Aftalen suppleres endvidere af relevante lovbestemmelser om køb af varer mellem erhvervsdrivende og forbrugere.
Aftalen er bindende for begge parter, når køber har sendt sin bestilling til sælger. Aftalen er dog ikke bindende, hvis der er sket en skrive- eller tastefejl i sælgers tilbud i netbutikkens bestillingsløsning eller i købers bestilling, og den anden part indså eller burde have indset, at der var tale om en sådan fejl.
Den angivne pris for varer og tjenester er den samlede pris, som køberen skal betale. Prisen inkluderer alle afgifter og moms. Ekstra omkostninger, som sælger ikke har oplyst køber om før købet, skal ikke betales af køber.
Betaling
Du kan betale med følgende betalingsmetoder på nordickitchenandpastry.dk:
Vi samarbejder med Qliro om betalingstjenester. De tilgængelige betalingsmuligheder omfatter kortbetaling, faktura, Vipps og andre, afhængigt af hvad du køber, og hvor du bor. For mere information, besøg: https://www.qliro.com/da-dk/legal/vilkar
Levering
Din bestilling leveres af DHL til nærmeste udleveringssted eller til din hjemmeadresse. Bestillinger sendes normalt inden for 1-3 hverdage.
Leveringstid
Vores normale leveringstid er 2–4 hverdage, efter at din bestilling er afsendt. For varer, der ikke er på lager, er leveringstiden længere. I sådanne tilfælde er dette angivet på produktsiden og i ordrebekræftelsen.
Forsendelsesomkostninger
En forsendelsesomkostning på 89 DKK tilføjes alle bestillinger.
Bestilling ej modtaget
Hvis leveringen ikke stemmer overens med oplysningerne på din ordrebekræftelse, bedes du kontakte kundeservice på info@nordickitchenandpastry.dk eller telefon +46(0)87919300 (hvis muligt, bedes du kommunikere med os på engelsk). Vi undersøger sagen hurtigst muligt, og hvis der er sket en fejl, sender vi det korrekte produkt eller refunderer beløbet, afhængigt af hvad der er aftalt og er muligt. Eventuel returfragt og fragt for et nyt produkt betales ikke af kunden i sådanne tilfælde.
Forsinket levering
Hvis sælger ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til parternes aftale, og dette ikke skyldes køber eller forhold på købers side, kan køber – afhængigt af omstændighederne – holde betalingen tilbage, kræve opfyldelse, ophæve aftalen og/eller kræve erstatning fra sælger i overensstemmelse med reglerne i forbrugerkøbeloven. Hvis du vil påberåbe dig misligholdelse, skal dette for bevisets skyld ske skriftligt (f.eks. via e-mail).
Opfyldelse
Køber kan fastholde købet og kræve, at sælger opfylder aftalen. Køber kan dog ikke kræve opfyldelse, hvis der foreligger en hindring, som sælger ikke kan overvinde, eller hvis opfyldelse vil medføre en så stor ulempe eller omkostning for sælger, at det står i væsentligt misforhold til købers interesse i, at sælger opfylder aftalen. Hvis hindringen forsvinder inden rimelig tid, kan køber alligevel kræve opfyldelse. Køber mister sin ret til at kræve opfyldelse, hvis køber venter urimeligt længe med at fremsætte kravet.
Ophævelse
Hvis sælger ikke leverer varen inden for den aftalte tid, skal køber opfordre sælger til at levere inden for en rimelig tillægsfrist. Hvis sælger ikke leverer inden for tillægsfristen, kan køber ophæve købet.
Køber kan dog ophæve købet straks, hvis sælger nægter at levere varen. Det samme gælder, hvis leveringstidspunktet var afgørende for aftalens indgåelse, eller hvis køber har oplyst sælger om, at leveringstidspunktet er afgørende. Hvis varen leveres efter den frist, køber har fastsat som tillægsfrist, eller efter det leveringstidspunkt, der var afgørende for aftalen, skal kravet om ophævelse fremsættes inden rimelig tid, efter at køber fik kendskab til leveringen.
Erstatning
Køber kan kræve erstatning for det tab, der opstår som følge af forsinkelsen. Dette gælder dog ikke, hvis sælger kan bevise, at forsinkelsen skyldes en hindring uden for sælgers kontrol, som med rimelighed ikke kunne forudses på tidspunktet for aftalens indgåelse, undgås eller overvindes i sine følger.
Transportskader og risiko
Nordic Kitchen & Pastry (Söders gourmet) er ansvarlig for din bestilling, indtil du som køber fysisk har modtaget den. Hvis du modtager din bestilling og der er synlige skader på emballagen og/eller produkterne, bedes du kontakte kundeservice hurtigst muligt og uden unødigt ophold på info@nordickitchenandpastry.dk eller telefon +46(0)87919300.
Fortrydelsesret
Medmindre aftalen er undtaget fra fortrydelsesretten, kan køber fortryde købet af varen i overensstemmelse med fortrydelsesreglerne i forbrugeraftaleloven. Køber skal meddele sælger, at fortrydelsesretten udnyttes, inden 30 dage fra den dag, fristen begynder at løbe. Fristen omfatter alle kalenderdage. Hvis fristen udløber på en lørdag, søndag eller helligdag, forlænges fristen til den næste hverdag.
Fortrydelsesfristen anses for overholdt, hvis meddelelsen er afsendt, inden fristen udløber. Køber har bevisbyrden for, at fortrydelsesretten er udnyttet, og meddelelsen bør derfor ske skriftligt (fortrydelsesformular, e-mail eller brev).
Fortrydelsesfristen gælder:
- Ved køb af enkeltstående varer løber fortrydelsesfristen fra dagen efter, at varen/varerne er modtaget.
- Hvis der sælges et abonnement, eller hvis aftalen indebærer regelmæssig levering af ensartede varer, løber fortrydelsesfristen fra dagen efter, at den første levering er modtaget.
- Hvis købet består af flere delleveringer, løber fortrydelsesfristen fra dagen efter, at den sidste levering er modtaget.
Fortrydelsesfristen forlænges til 12 måneder efter udløbet af den oprindelige frist, hvis sælger ikke før aftalens indgåelse oplyser køber om fortrydelsesretten og stiller en standardfortrydelsesformular til rådighed. Det samme gælder, hvis der ikke oplyses om vilkår, frister og procedurer for at udøve fortrydelsesretten. Hvis den erhvervsdrivende giver disse oplysninger inden for disse 12 måneder, udløber fortrydelsesfristen 14 dage efter den dag, hvor køber modtager oplysningerne.
Når fortrydelsesretten udnyttes, skal varerne returneres til sælger uden unødigt ophold og senest 14 dage efter, at meddelelsen om udøvelse af fortrydelsesretten er afgivet. Køber skal afholde de direkte omkostninger ved returnering af varerne, medmindre andet er aftalt, eller sælger har undladt at oplyse, at køber skal afholde disse omkostninger. Sælger kan ikke opkræve nogen form for gebyr for købers udøvelse af fortrydelsesretten.
Køber kan undersøge eller afprøve varen på en forsvarlig måde for at fastslå varens art, egenskaber og funktion, uden at fortrydelsesretten bortfalder. Hvis undersøgelsen eller afprøvningen går ud over, hvad der er rimeligt og nødvendigt, kan køber hæfte for eventuel værdiforringelse af varen.
Tilbagebetaling
Sælger er forpligtet til at tilbagebetale købesummen til køber uden unødigt ophold og senest 14 dage efter, at sælger har modtaget meddelelse om købers beslutning om at udnytte fortrydelsesretten. Sælger har ret til at tilbageholde betalingen, indtil sælger har modtaget varen retur, eller indtil køber har fremlagt dokumentation for, at varen er returneret. Tilbagebetalingen sker altid ved brug af den samme betalingsmetode, som blev anvendt ved den oprindelige bestilling, medmindre andet specifikt er aftalt.
Retur
Du skal udfylde en returformular og vedlægge den, når du returnerer din bestilling. Du kan enten bruge den standardformular, der er beregnet til udøvelse af fortrydelsesretten, eller den returformular, vi sender til dig, når du meddeler os, at du ønsker at returnere varen.
Du kan ikke udøve din fortrydelsesret ved at undlade at afhente en pakke, der er sendt og ligger klar til afhentning på udleveringsstedet. Der pålægges et gebyr på 200 DKK for pakker, der ikke afhentes. Uafhentede pakker kan ikke gensendes, men vil blive refunderet.
Hvis du bruger en returlabel, du har modtaget fra Nordic Kitchen & Pastry (Söders gourmet), er du ansvarlig for at pakke produkterne forsvarligt til returnering, men Nordic Kitchen & Pastry (Söders gourmet) bærer risikoen for forsendelsen (f.eks. hvis pakken skulle gå tabt under transporten). Hvis du ikke bruger den returlabel, vi har udstedt og sendt til dig, men vælger en anden returmetode, bærer du som kunde det fulde ansvar for, at returforsendelsen når frem til os.
Produkter som fødevarer og/eller ingredienser kan ikke returneres, hvis forseglingen er brudt, af hygiejne- og sundhedsmæssige årsager. Fortrydelsesretten gælder heller ikke for produkter, der er specialtilpasset til bestillingen.
Ombytning
Nordic Kitchen & Pastry tilbyder ikke direkte ombytning. Hvis du ønsker at ombytte et produkt, skal du returnere det uønskede produkt og derefter bestille det nye produkt i en separat ordre.
Returadresse:
Söders gourmet
Stenhuggarvägen 4Å, 132 38 Saltsjö-Boo, Sweden
Reklamationsret
Hvis der foreligger en mangel ved varen (dette gælder fabrikationsfejl og skjulte fabrikationsfejl, ikke skader, der opstår som følge af slid, forkert brug eller manglende vedligeholdelse af produkter), skal køber inden for rimelig tid efter, at manglen er opdaget eller burde være opdaget, give sælger besked om, at køber vil påberåbe sig manglen. Køber har altid klaget i rette tid, hvis det sker inden 2 måneder, efter at manglen er opdaget eller burde være opdaget. Reklamation kan ske senest 2 år, efter at køber har fået varen i sin besiddelse. Hvis varen eller dele af den er beregnet til at holde væsentligt længere end to år, er reklamationsfristen fem år.
Hvis varen er mangelfuld, og dette ikke skyldes køber eller forhold på købers side, kan køber – afhængigt af omstændighederne – tilbageholde betalingen, kræve afhjælpning eller omlevering, kræve et forholdsmæssigt afslag i prisen, ophæve aftalen og/eller kræve erstatning fra sælger.
Afhjælpning eller omlevering
Køber kan vælge mellem at kræve afhjælpning af manglen eller omlevering med en tilsvarende vare. Sælger kan dog modsætte sig købers krav, hvis gennemførelsen er umulig, eller hvis det vil påføre sælger urimelige omkostninger. Afhjælpning eller omlevering skal ske inden for rimelig tid. Sælger har som udgangspunkt ikke ret til at foretage mere end to afhjælpningsforsøg for samme mangel.
Prisafslag
Køber kan kræve et passende prisafslag, hvis varen ikke bliver afhjulpet eller omleveret. Det betyder, at forholdet mellem det nedsatte og det aftalte beløb skal svare til forskellen mellem varens værdi i mangelfuld stand og i kontraktmæssig stand. Hvis særlige forhold taler for det, kan prisafslaget i stedet fastsættes til manglens betydning for køber.
Ophævelse
Hvis varen ikke bliver afhjulpet eller omleveret, kan køber også ophæve købet, forudsat at manglen ikke er uvæsentlig.
Hvis du har modtaget et defekt eller forkert produkt, bedes du kontakte vores kundeservice på info@nordickitchenandpastry.dk eller telefon +46(0)87919300, så hjælper vi dig med at finde en løsning på problemet.
Sælgerens rettigheder ved købers misligholdelse
Hvis køber ikke betaler eller opfylder andre forpligtelser i henhold til aftalen eller loven, og dette ikke skyldes sælger eller forhold på sælgers side, kan sælger ifølge forbrugerkøbeloven holde varen tilbage, kræve aftalen opfyldt, ophæve aftalen og/eller kræve erstatning. Sælger kan desuden, afhængigt af omstændighederne, kræve morarenter, inkassoomkostninger og et rimeligt gebyr for uafhentede varer.
Opfyldelse
Sælger kan fastholde købet og kræve, at køber betaler købesummen. Hvis varen ikke er leveret, mister sælger retten hertil, hvis sælger venter urimeligt længe med at gøre kravet gældende.
Ophævelse
Sælger kan ophæve aftalen, hvis der foreligger væsentlig betalingsmisligholdelse eller anden væsentlig misligholdelse fra købers side. Sælger kan dog ikke ophæve aftalen, hvis den fulde købesum er betalt. Hvis sælger fastsætter en rimelig tillægsfrist for betaling, og køber ikke betaler inden for denne frist, kan sælger ophæve købet.
Renter ved forsinket betaling/inkassoomkostninger
Hvis køber ikke betaler købesummen i henhold til aftalen, kan sælger opkræve morarenter i overensstemmelse med loven om renter ved forsinket betaling. I tilfælde af manglende betaling kan kravet, efter forudgående varsel, videregives til inkasso. Køber kan i så fald gøres ansvarlig for gebyrer i henhold til inkassoloven.
Gebyr for uafhentede, ikke-forudbetalte varer
Undlader køber at afhente ubetalte varer, kan sælger opkræve et gebyr hos køber. Gebyret må højst svare til sælgers faktiske udgifter til at sende varen til køber. Et sådant gebyr kan ikke opkræves hos købere under 18 år.
Personoplysninger
Sælger er dataansvarlig for de indsamlede personoplysninger. Medmindre køber samtykker til andet, må sælger i overensstemmelse med persondataloven kun indsamle og opbevare de personoplysninger, der er nødvendige for, at sælger kan opfylde sine forpligtelser ifølge aftalen. Købers personoplysninger videregives kun til tredjepart, hvis det er nødvendigt for, at sælger kan opfylde aftalen med køber, eller hvor loven kræver det.
Læs mere i vores privatlivspolitik.
Tvistløsning
Klager skal rettes til sælger inden for rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Parterne skal søge at løse eventuelle tvister i mindelighed. Hvis det ikke lykkes, kan du forelægge sagen for Forbrugerrådet i det område, du bor. Hvis dette ikke er muligt, skal tvisten afgøres ved retten i henhold til dansk lov.
